Jaki艣 czas temu zauwa偶y艂em powa偶ny problem, zwi膮zany z ogl膮daniem film贸w na YT. Ot贸偶 odnosz臋 wra偶enie, 偶e wi臋kszo艣膰 tw贸rc贸w tworzy filmy nie z w艂asnego przekonania, ale po to, by nabija膰 sobie wej艣cia (0 zaskoczenia). Wprowadza to dezinformacj臋 i prowadzi w艣r贸d widz贸w do niew艂a艣ciwych wniosk贸w i szkodliwych zachowa艅.
Przyk艂adowe tematy
- Odstawianie kawy
- Minimalizm
- Ci膮g艂a migracja z ekosystemu Apple na inne i w drug膮 stron臋
- Mindfulness
- Wstawanie o 5 rano
- Deep work / Eat that Frog / GTD
- Kolejny m膮dry trend z USA
Cykl 偶ycia takich temat贸w wygl膮da nast臋puj膮co:
- Kto艣 nieironicznie m膮dry, zauwa偶a taki trend i pisze o nim ksi膮偶k臋
- Autor idzie do jakiego艣 popularnego podcastu typu Joe Rogan
- Pojawiaj膮 si臋 streszczenia ksi膮偶ki, napisane przez osoby, kt贸re by膰 mo偶e przeczyta艂y ksi膮偶k臋
- Pojawia si臋 tysi膮c angloj臋zycznych nagra艅 na temat opisany w ksi膮偶ce, oczywi艣cie sp艂yconych
- Pojawia si臋 kilka nagra艅 po polsku, znacznie sp艂acaj膮cych temat
- Pojawiaj膮 si臋 podcasty po polsku, kt贸re w temat wg艂臋bi膮 si臋 nieco bardziej
- Temat zaczyna funkcjonowa膰 w 艣wiecie w uproszczonej formie. Przyk艂adowo - m贸wi si臋 o osobach, kt贸re naczyta艂y si臋 o 偶abach (chodzi o ksi膮偶k臋 Eat that frog Briana Tracy), albo o niejedzeniu cukru, dla diety Keto.
Osoby nagrywaj膮ce filmy na YT kieruj膮 si臋 zyskiem oraz trendami. Tworz膮 materia艂y, kt贸re ch臋tnie obejrzysz, bez wg艂臋biania si臋 w temat. Te, kt贸re s膮 bardziej otwarte, czasem same wypr贸buj膮 dan膮 metod臋, a nast臋pnie nagraj膮 o niej film. Przypomnia艂 mi si臋 filmik Nicole W臋c艂awiak:
- Jakby艣 mia艂a dziecko, to by艣 da艂a mu na imi臋 Kontent, bo u Ciebie wszystko to content. :)
Wnioski, do kt贸rych dochodz膮 autorzy, s膮 bardzo cz臋sto powieleniem informacji z internetu, bez wg艂臋bienia si臋 w szczeg贸艂y.
Szczeg贸lnie denerwuje mnie zalew film贸w typu:
- Nie u偶ywaj technologii X
- Nie kupuj Y dop贸ki nie obejrzysz tego filmu
- X najbardziej szkodliwych 膰wicze艅 / czynno艣ci
- Jedyny tutorial na temat Z jakiego potrzebujesz
W ka偶dym z tych przypadk贸w jaskrawo wida膰, 偶e autor nie ma celu doedukowa膰 Ci臋 w jakim艣 temacie, tylko namiesza膰 Ci w g艂owie.
Najwi臋ksz膮 plag膮 moim zdaniem s膮 filmy, pokazuj膮ce rzeczywisto艣膰 w uproszczonej formie. Mo偶na nazwa膰 je hmm, tutorialami z tik-toka (celowo ma艂膮 liter膮). Wed艂ug nich, aby zagra膰 na pianinie, musisz nauczy膰 si臋 kilku cyferek (wtf), sol贸wk臋 na gitarze zagrasz na pustych strunach, a do milion贸w dojdziesz, znaj膮c jaki艣 inny, prosty trick. Gdzie s膮 podstawy - pytam.
Jak m贸wi艂 Alex Hormozi, d艂uga droga jest jedynym skr贸tem.
Chyba u Kab Zinna przeczyta艂em zdanie, 偶e cz艂owiek nie mo偶e 偶y膰 w systemie sprzecznych warto艣ci. Tak jak w tym kawale o radzieckim pracowniku, kt贸ry by艂 karany zar贸wno gdy si臋 sp贸藕nia艂, jak i kiedy przychodzi艂 za wcze艣nie i na czas. Podobnie mo偶e czu膰 si臋 osoba, s艂uchaj膮ca si臋 porad z internetu. Wczoraj pojawi艂a mi si臋 informacja, 偶e nie powinno 艣cieli膰 si臋 艂贸偶ka zaraz po wstaniu z niego, bo powoduje to ogromne zagro偶enie.
Bardzo nie lubi臋 te偶 zaplanowanych akcji dezinformacji. Wczoraj by艂a o cha艂koniu (oczywi艣cie rozdmuchana do granic), na drugi dzie艅, o ptaszkach i wiewi贸rkach z w艂贸czki kt贸re wygl膮daj膮 jak 偶ywe. Czy偶by kto艣 nie zauwa偶y艂, 偶e te偶 by艂y wygenerowane w AI? Temat nie chwyci艂? By膰 mo偶e jest to przygotowanie - albo podtrzymywanie - dezinformacji kt贸ra towarzyszy艂a wydarzeniom w 2020 roku. 呕aba musi by膰 gotowana.
Gdy wychodzi艂 Cyberpunk 2077, nagle pojawi艂 si臋 zalew informacji o tym, jak wspania艂y jest aktor promuj膮cy t臋 gr臋. Czy publikowa艂y to farmy troli, jak w polityce?
Osobnym tematem jest Linkedin i nieudolne pr贸by u偶ytkownik贸w promowania warto艣ci biznesowych. 1/3 wpis贸w to opisywanie jak jakie艣 zachowania dziecka u偶ytkownika mo偶na przenie艣膰 do 艣wiata biznesu. Jest tam mn贸stwo opisywania nieistniejacych zjawisk.
Ko艅cz膮c temat, lepiej uczmy si臋 r贸偶nych warto艣ciowych umiej臋tno艣ci, jak zio艂olecznictwo czy dietetyka. R贸bmy to z dobrych ksi膮偶ek, nie z Youtube, bo nasi lekarze prawdopodobnie po艣wi臋c膮 wi臋cej czasu na nagrywnie shorts贸w, ni偶 na rozw贸j umiej臋tno艣ci.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz