Technologie stosowane przy tworzeniu stron www, nieustannie si臋 zmieniaj膮. Jako junior deweloper, mo偶emy by膰 przyt艂oczeni na przyk艂ad tym, 偶e:
- Zamiast zwyk艂ego CSS, pisze si臋 w jakim艣 Sassie (czy to kr贸l) i nast臋pnie si臋 to kompiluje
- Zamiast za艂膮czy膰 jQuery po bo偶emu z CDN, instaluje si臋 go jakim艣 NPM-em
- Zamiast dziuba膰 struktur臋 strony w html, wklepuje si臋 jeden znak w Emmecie i generuje nam niestworzone rzeczy (tzn gotowy szablon html z body i head)
- Zamiast stosowa膰 znaczniki html, pisze si臋 w jakim艣 Pugu i to te偶 dzia艂a
- i tak dalej...
Najgorszym momentem jest dla mnie ten, kiedy dowiaduj臋 si臋 o nast臋pnej technologii, kt贸ra jest hot, ale nie wiem, jak z ni膮 zacz膮膰. Tak naprawd臋, o tym, czy dane udogodnienie jest dla nas rzeczywist膮 pomoc膮, dowiemy si臋 dopiero po d艂u偶szym korzystaniu. Za chwil臋 dowiesz si臋, jak bez b贸lu zacz膮膰 ogarnia膰 nowe rzeczy
Po pierwsze, zainstaluj!
Aby zacz膮膰 prac臋, musisz zainstalowa膰 dany plugin, program czy wtyczk臋. Czasem okazuje si臋, 偶e dane cudo nie b臋dzie dzia艂a艂o bez problem贸w na Twoim systemie operacyjnym, bo na przyk艂ad nie masz Linuxa. Zdarza si臋 to raczej rzadko.Tutaj ma艂a podpowied藕 - przy instalacji, cz臋sto lubi臋 obejrze膰 sobie tutorial na YT, w kt贸rym autor u偶ywa tego samego systemu operacyjnego, co ja. Dzi臋ki temu, mog臋 razem z nim przej艣膰 krok po kroku przez ten nieprzyjemny etap. Staram si臋 wykorzystywa膰 jak najprotsze narz臋dzia i je艣li dana technologia, mo偶e by膰 u偶yta z CLI lub z pomoc膮 dodatkowego programu, wol臋 wybra膰 pierwsz膮 wersj臋.
Postaraj si臋 uzyska膰 jakikolwiek efekt, na przyk艂ad wypisa膰 "Hello World" lub skompilowa膰 style (nawi膮zuj膮c ci膮gle do Sass). Z tutoriali mo偶esz pozna膰 wiele sztuczek, u艂atwiaj膮cych na przyk艂ad prac臋 w edytorze tekstu czy konsoli.
Wymasteruj podstawy
U偶ywasz nowego frameworka CSS? Naucz si臋, jak zrobi膰 grid, bez zastanawiania si臋. W przypadku na przyk艂ad Sass, opanuj do perfekcji tworzenie projektu i kompilowanie go. Mniej do艣wiadczeni deweloperzy cz臋sto maj膮 problemy z podstawowymi czynno艣ciami, jak na przyk艂ad podpi臋cie plik贸w Sass do projektu czy kompilacja JS do ES6.
W jednej z ksi膮偶ek na temat Sass, autor przedstawi艂 ciekaw膮 metod臋 nauki podstaw - to tak, jak w filmie Karate Kid.
Bardzo wa偶ne
Nie bierz si臋 za jak膮艣 technologi臋, je艣li nie znasz podstaw, kt贸re s膮 w niej wykorzystywane. Przyk艂adowo - nauka Sass nie ma sensu, je艣li nie znasz dobrze CSS, a po Angular2 si臋gaj dopiero, gdy znasz dobrze JS i TS. Gdy u偶ywasz jQuery, powiniene艣 pozna膰 tak偶e zasady manerwowania po DOM za pomoc膮 VanillaJS. Za JS nie ma sensu si臋 bra膰, je艣li nie znamy dobrze HTML i CSS.
Przeczytaj ksi膮偶k臋 lub przer贸b tutorial
Gdy ju偶 zainwestowa艂e艣 swoje cenne miejsce na dysku na zainstalowanie czego艣 nowego, poznaj mo偶liwo艣ci nowej technologii. Dzi臋ki temu, dowiesz si臋 na przyk艂ad, 偶e mo偶liwo艣ci Sass wychodz膮 daleko poza zwyk艂e zagnie偶d偶anie element贸w.
Jednocze艣nie, staram si臋 wykorzysta膰 nowo艣膰 w swoim bie偶膮cym projekcie, lub doda膰 j膮 do starego projektu (na przyk艂ad na osobnym branchu).
Alternatywnym rozwi膮zaniem jest przerobienie tutoriala, w kt贸rym krok po kroku autor poka偶臋 Ci, jak wykorzystywa膰 r贸偶ne opcje. Ta nauka jest bezcenna - to tak, jakby do艣wiadczony deweloper usiad艂 z Tob膮 i pokaza艂 Ci, jak wycisn膮膰 maksimum z danej technologii.
Ostatnio ogl膮dam mniej tutoriali ze wzgl臋du na brak czasu. Je艣li jedziesz do pracy autobusem lub masz wolny czas w domu, przejrzyj ksi膮偶k臋 na dany temat.
Czytaj dokumentacj臋
Znasz ju偶 podstawy, wiesz, jak u偶ywa膰 danej technologii. Co teraz? Z czasem b臋dziesz zapomina艂 o r贸偶nych wa偶nych rzeczach, dlatego powiniene艣 regularnie zagl膮da膰 do specyfikacji.
Nie ucz si臋 jej na pami臋膰, raczej przegl膮daj j膮 i sprawdzaj r贸偶ne rzeczy, co do kt贸rych nie jeste艣 pewny. Z czasem, zapami臋tasz takie szczeg贸艂y, jak na przyk艂ad wszystkie breakpointy w Bootstrapie i b臋dziesz m贸g艂 b艂ysn膮膰 t膮 wiedz膮 na rozmowie kwalifikacyjnej.
Bardzo cz臋sto zagl膮j do r贸偶nych cheatsheat贸w (na przyk艂ad do Emmeta), dzi臋ki czemu ka偶dego dnia, Twoje umiej臋tno艣ci nieco si臋 poprawi膮. Je艣li niekt贸re fragmenty kodu nie chc膮 Ci wej艣膰 do g艂owy, zapisz je sobie w formie gist贸w na Githubie.
Kiedy艣 podczas nauki technologii otwiera艂em w edytorze osobny plik tekstowy i zapisywa艂em w nim najwa偶niejsze rzeczy, by m贸c potem z nich skorzysta膰. Ta metoda tak偶e si臋 sprawdza.
Nauka danej rzeczy tylko po to, by si臋 nauczy膰, nie ma sensu poza szko艂膮 - ta wiedza bardzo szybko wyleci Ci z g艂owy.
Z czasem zobaczysz, 偶e niekt贸re czynno艣ci, przychodz膮 zupe艂nie naturalnie, bez my艣lenia. Nauka zwraca si臋 tak偶e dlatego, 偶e technologie s膮 do艣膰 podobne - dobrym przyk艂adem jest Sass i Less.
Wracaj do podstaw
Najlepsi szachi艣ci regularnie przerabiaj膮 podstawowe podr臋czniki do nauki gry w szachy, po to, by nie zapomnie膰 o najwa偶niejszych rzeczach. Powiniene艣 robi膰 to samo, zw艂aszcza, 偶e programowanie to znacznie szerszy temat ni偶 szachy.
Regularnie czytaj ksi膮偶ki na temat podstaw danych technologii. Dobrym rozwi膮zaniem, s膮 na przyk艂ad "biblie" HTML, CSS i JS, kt贸re w zbiorczej formie przedstawiaj膮 bardzo du偶y zakres materia艂u. W wolnej chwili mo偶esz te偶 zajrze膰 do dokumentacji.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz