Definicja
programisty front-end sta艂a si臋 obecnie tak szeroka, 偶e w ofertach
pracy zacz臋to rozdziela膰 j膮 na coraz w臋偶sze kategorie. W
niekt贸rych firmach, poszukiwany jest programista JS,
czyli osoba, kt贸ra 艣wietnie radzi sobie ze wszystkim, co zwi膮zane
z Javascriptem, wie, jak pod艂膮czy膰 si臋 do bazy danych i wyci膮ga膰
z niej dane i og贸lnie, ma do艣wiadczenie w programowaniu. Tak膮
osob臋 mo偶na okre艣li膰 mianem bardziej technicznej, ni偶 zwyk艂y
front-endowiec, zajmuj膮cy si臋 g艂贸wnie d艂ubaniem w CSS
i HTML, kt贸rego
mo偶na na potrzeby tego artyku艂u, nazwa膰 po prostu front-end
deweloperem. Jeszcze inne
zadania w pracy ma designer czy grafik, kt贸ry przygotowuje layout,
„ci臋ty” p贸藕niej przez front-end dewelopera.
Jeszcze
jaki艣 czas temu, jako taki podstawowy front-end, zanim zabra艂em si臋
za zakodowanie przynajmniej linijki CSS’a, zawsze pyta艂em o to,
czy mamy ju偶 zaprojektowany wygl膮d strony i jej poszczeg贸lnych
element贸w, albo wzorowa艂em si臋 na ju偶 istniej膮cych podstronach.
Problem takiego front-endowca od CSS i HTML pojawia si臋 wtedy, gdy
trzeba stworzy膰 stron臋,
a w zespole nie ma grafika, ani nie mo偶na te偶 pos艂u偶y膰 si臋
gotowym plikiem PSD. Je艣li spadnie w pracy na Ciebie taki okrutny
task, mo偶esz pos艂u偶y膰 si臋 moim kr贸tkim poradnikiem.
Jak zaprojektowa膰
stron臋 „bez lipy”?
Rozmawiaj z
zespo艂em o wymaganiach –
zanim stworzysz index.html i pod艂膮czysz do niego Bootstrapa,
zaczekaj chwil臋. Dowiedz si臋, kto b臋dzie odpowiedzialny za ocen臋
strony i jej akceptacj臋 i zorganizuj spotkanie. Zapytaj o to, jakie
podstrony b臋d膮 potrzebne i jak ma dzia艂a膰 strona (one-page czy
zwyk艂a strona), oraz wypytaj o poszczeg贸lne sekcje. Musisz to
wszystko zanotowa膰.
Pytaj o
inspiracje – powa偶ny klient,
przed zam贸wieniem strony WWW, zwykle przegl膮da strony swojej
konkurencji. Gdy masz ju偶 ustalone wymagania odno艣nie do strony –
na przyk艂ad rozpisane poszczeg贸lne sekcje – zapytaj si臋 o to, na
jakich innych stronach mo偶esz si臋 wzorowa膰. Cz臋sto jest tak, 偶e
klient powie Ci – sekcj臋 A robimy podobnie jak na stronie X, a
sekcj臋 B, jak na Y.
Je艣li firma, dla kt贸rej tworzysz stron臋, ma ju偶 logo, mo偶e ono
pos艂u偶y膰 do ustalenia g艂贸wnego motywu kolorystycznego strony –
b臋dzie to du偶e u艂atwienie.
Dobierz czcionki,
kt贸re zrobi膮 wra偶enie – dobra
typografia, to po艂owa sukcesu strony. Na samym pocz膮tku prac,
powiniene艣 ustali膰 czcionk臋 do nag艂贸wk贸w oraz do tre艣ci,
ustawi膰 prawid艂ow膮 interlini臋 (oko艂o 1.4 – 1.5) oraz odst臋py
po paragrafach i innych elementach tekstowych. Je艣li
logo ma charakterystyczny kolor, ustaw go na detalach, na przyk艂ad
na nag艂贸wkach.
Bootstrap ma domy艣lnie wybrane czytelne czcionki, ale nie powiniene艣
ich zostawia膰 – zbyt du偶o jest podobnych stron.
Wybierz 艣wietne
zdj臋cia – dobrze dobrane
zdj臋cie w „hero-image”, to druga po艂owa sukcesu (no mo偶e
troch臋 mniej). Dobre
zdj臋cie w tym miejscu, powinno by膰:
-
W du偶ej rozdzielczo艣ci (d艂u偶szy bok oko艂o 2000 px lub wi臋cej)
-
Nieco przyciemnione (mo偶na te偶 przyciemni膰 zdj臋cie i nada膰 mu kolor) lub delikatnie rozmyte (gorsza opcja), by by艂o dobrze wida膰 na nim tekst. Mo偶esz te偶 dobra膰 zdj臋cie tak, by w miejscu tekstu, nie mia艂o element贸w, kt贸re mog艂yby zak艂贸ca膰 jego czytelno艣膰, lub pod tekstem ustawi膰 background.
-
Idealnie – dopasowane kolorystycznie do ca艂ej strony.
-
Uwaga – zdj臋cie nie musi mie膰 super jako艣ci – odbiorca raczej nie zauwa偶y, 偶e zdj臋cie jest nieco skompresowane, a dzi臋ki temu, zaoszcz臋dzisz troch臋 kilobajt贸w.
Dobre zdj臋cie + du偶y tekst i jaka艣 grafika i strona zaczyna robi膰
coraz lepsze wra偶enie.
Postawiaj jak pod
sznurek – tutaj musz臋
przyzna膰 si臋 do jednej rzeczy – wol臋 tworzy膰 stron臋 od razu w
edytorze, a nie w Photoshopie. Dzi臋ki podpi臋ciu jakiego艣
frameworka do grida (Bootstrap, Bulma.css czy Foundation), ustawisz
sobie wygodnie elementy i b臋dziesz m贸g艂 testowa膰, czy nie
pojawiaj膮 si臋 problemy, zwi膮zane na przyk艂ad z systemem CMS
(ponadto uwa偶am, 偶e Visual
Composer powinien by膰 zabroniony).
To te偶 najlepsza droga do testowania na mobile i
spos贸b na szybkie pokazanie strony dla zespo艂u. Poszczeg贸lne
sekcje mo偶esz sobie rozrysowa膰 na kartce
Ma艂y
sekret – strona wygl膮da dobrze wtedy, gdy elementy s膮 poustawiane
r贸wno wertykalnie i horyzontalnie. Stw贸rz
kilka sekcji, przy艂贸偶 linijk臋 do ekranu i sprawd藕, czy 偶aden
element nie wy艂azi z grida.
Strona musi mie膰 te偶 r贸wne odst臋py g贸ra-d贸艂. Oznacza to na
przyk艂ad, 偶e element section kryj膮cy w sobie poszczeg贸lne sekcje
strony, zawsze b臋dzie mia艂 sta艂y padding od g贸ry i od do艂u.
Nast臋pnie trzeba zachowa膰 odpowiednie odst臋py mi臋dzy nag艂贸wkami
<hx> oraz paragrafami. Kluczem jest tutaj unikanie lokalnych
zmian i dobre ustawienie parametr贸w na samym pocz膮tku. Odst臋py
g贸ra-d贸艂 na mobile b臋d膮 mniejsze, dla tego od razu mo偶esz
tworzy膰 media-queries.
Na tym etapie rozplanuj ustawienie zdj臋膰, ale zamiast prawdziwych
fotek, powstawiaj placeholdery.
Masz
ju偶 prost膮 stron臋, ze 艣wietnym obrazkiem g艂贸wnym, przemy艣lan膮
struktur膮 i czytelnie
rozmieszczonym tekstem. Je艣li
pozmienia艂e艣 kolory poszczeg贸lnych sekcji, wygl膮da ona
prawdopodobnie, jak nudne prostok膮ty poustawiane jeden na drugim.
Podczas prezentacji strony,
mo偶esz us艂ysze膰, 偶e „to si臋 wcale nam nie podoba” i „nie o
to nam chodzi艂o”. Na
pewno pojawi艂y si臋 te偶 uwagi, dotycz膮ce zmian w tre艣ci i zmian
uk艂adu.
Dzia艂amy dalej.
Waloryzacja
strony internetowej
Uwaga – dygresja
Podczas sklejania modeli, gdy ju偶 po艂膮czymy ze sob膮 wszystkie
elementy i wst臋pnie pomalujemy model, wygl膮da on p艂asko, jak
zabawka. Wtedy modelarz bierze si臋 za nak艂adanie kolejnych warstw
farby, cieniowanie pojazdu, nak艂adanie na niego rys i 艣lad贸w
brudu. Po tym procesie, model wygl膮da jak prawdziwy pojazd. Podobnie
b臋dzie z Twoj膮 stron膮, po przeprowadzeniu jej waloryzacji. Na ten
temat wi臋cej w nast臋pnym wpisie.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz