sobota, 17 marca 2018

Jak u艂atwi膰 sobie 偶ycie, przy tworzeniu warstwy frontendowej aplikacji


Zaawansowane techniki modelarskie okre艣lane jako wheathering, pozwalaj膮 na uzyskanie modelu pojazdu, kt贸ry wygl膮da niemal jak prawdziwy. Aby osi膮gn膮膰 ten niesamowity efekt, trzeba jednak najpierw idealnie sklei膰 model i prawid艂owo go pomalowa膰 kilkoma warstwami farb. Efekty nak艂ada si臋 na pojazd dopiero na sam koniec.
Podobn膮 taktyk臋 warto zastosowa膰 przy tworzeniu nowoczesnych stron WWW, jednak pocz膮tkuj膮cy deweloperzy, przyst臋puj膮 do bardzo zaawansowanej stylizacji strony mimo tego, 偶e „model nie zosta艂 jeszcze sklejony”.

Tworzenie wygl膮du i zachowania aplikacji, daje mn贸stwo frajdy. Klient, kt贸remu poka偶emy uko艅czone, 艣liczne widoki, uzna, 偶e jego program jest ju偶 na uko艅czeniu. Dzieje si臋 tak nawet wtedy, gdy znacznie wa偶niejsze kwestie zwi膮zane z dzia艂aniem programu (takie, jak na przyk艂ad logowanie), nie s膮 jeszcze poprawnie obs艂u偶one.
Wszyscy lubimy bajery graficzne, takie, jak animacje, mikrointerakcje czy efektownie wygl膮daj膮ce pop-upy i filmy w t艂ach (slidery nie, slider贸w nie lubimy), jednak, nie powinni艣my zaczyna膰 od nich, podczas tworzenia strony.
Adrian Bienias, w cyklu na temat tworzenia szablon贸w Wordpress, podkre艣la艂, 偶e nale偶y dzia艂a膰 zgodnie z szablonem „od og贸艂u do szczeg贸艂u”. Ca艂kowicie si臋 z tym zgadzam, poniewa偶 struktura poszczeg贸lnych element贸w na stronie jest wa偶niejsza od bajer贸w.
Prac臋 z now膮 stron膮, najlepiej jest zacz膮膰 od rozrysowania poszczeg贸lnych element贸w z grubsza na zwyk艂ej kartce papieru w kratk臋. Gdy mamy taki szkic, mo偶emy szybko wdro偶y膰 szkielet strony i powiela膰 struktury na wielu podobnych podstronach. Je艣li projekt jest bardziej rozbudowany, u偶yj narz臋dzia do tworzenia mockup贸w, takiego, jak UXPin. Nie jestem fanem projektowania strony w Photoshopie, poniewa偶 to narz臋dzie wymusza skupianie si臋 na poszczeg贸lnych elementach strony, a nie uwzgl臋dnia, ich wzajemnych relacji. 


Warto na nich rozrysowa膰 sobie (nawet na papierze) poszczeg贸lne elementy strony, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem ich szeroko艣ci na r贸偶nych rozdzielczo艣ciach ekranu. Podczas takiego mockupowania, pojawi膮 si臋 r贸偶ne problemy z wygl膮dem strony i jej zachowaniem, kt贸re b臋dzie trzeba rozwi膮za膰. S膮 one znacznie wa偶niejsze, od problem贸w typu „jak ma wygl膮da膰 przycisk anulowania akcji”. Sp贸jno艣膰 wygl膮du strony, powinna by膰 priorytetem.
Zaprojektowany wcze艣niej wygl膮d podstron mo偶na stosunkowo szybko wdro偶y膰, u偶ywaj膮c Bootstrapa lub innego frameworka CSS, by przekona膰 si臋, jak takie rozwi膮zanie sprawdzi si臋 w praktyce.

Co si臋 dzieje, gdy zaczynamy od tworzenia strony od najmniej znacz膮cych element贸w?

Je艣li Twoim pierwszym krokiem przy tworzeniu strony, jest tworzenie animacji, mikrointerakcji czy po艣wi臋canie godzin na prawid艂owe ostylowanie button贸w, tracisz czas. Prawdopodobnie te elementy zmieni膮 si臋 z czasem, poniewa偶 nie b臋d膮 pasowa艂y do og贸lnej koncepcji strony. Animacja na stronie pobierania wpis贸w, kt贸ra jest Twoim oczkiem w g艂owie, mo偶e ca艂kowicie wypa艣膰 z projektu, poniewa偶 klient zrezygnuje z tej podstrony. Kilkudniowe „dopieszczanie” element贸w na stronie mo偶e nie mie膰 wi臋kszego sensu, poniewa偶 kto艣 mo偶e zaproponowa膰 ich ca艂kowit膮 zmian臋 lub usuni臋cie z projektu.
Zamiast tego, lepiej jest po艣wi臋ci膰 czas na og贸lne om贸wienie dzia艂ania strony i tego, co tak naprawd臋 b臋dzie na niej potrzebne. Gdy zesp贸艂 dojdzie do wniosku, 偶e dana podstrona jest ju偶 wdro偶ona w miar臋 dobrze, warto skupi膰 si臋 na jej dodatkowej waloryzacji.
Dochodzi tutaj jeszcze jeden problem – wszelkiego typu „fajerwerki graficzne” b臋d膮 spowalnia艂y stron臋. Co wi臋cej, je艣li pracujesz nad stron膮 po 8 godzin dziennie, to animacje czy przemieszczaj膮ce si臋 slidery, b臋d膮 Ci臋 denerwowa膰 i powodowa膰 b贸l g艂owy. Z tego powodu, wol臋 ich u偶ywa膰 raczej p贸藕niej.
Dzia艂anie od og贸艂u do szczeg贸艂u, pozwoli Ci zaoszcz臋dzi膰 czas i unika膰 rozczarowania, gdy Twoje pieczo艂owicie ostylowane elementy, nie pojawi膮 si臋 w ko艅cowej wersji strony.





2 komentarze: