艣roda, 1 marca 2017

Pierwszy dzie艅 w pracy developera

Tworzenie w艂asnych projekt贸w z my艣l膮 o pracy, wbrew temu co si臋 m贸wi, tylko w niewielkim stopniu przygotowuje nas do przysz艂ego stanowiska. Tworz膮c stron臋, znamy ka偶dy plik, a projekt zwykle nie rozrasta si臋 bardziej, ni偶 do kilku podstron, arkusza styl贸w i podfolder贸w na zdj臋cia, pliki JS i pliki wektorowe.

Tw贸j pierwszy dzie艅 w pracy, zmieni Twoje podej艣cie do deweloperki o 180 stopni. W przypadku mojej znajomej, Ani, wygl膮da艂o to tak:

Pierwszym zadaniem, by艂o skonfigurowanie sobie komputera, pocz膮wszy od "znalezienia" jakiej艣 klawiatury i myszki, zainstalowanie systemu i zainstalowanie IDE. Okaza艂o si臋, 偶e Ania b臋dzie pracowa艂a na PHPStormie, kt贸rego nie widzia艂a nigdy wcze艣niej. B艂膮d - mog艂a zapyta膰 o edytor tekstu stosowany w firmie w czasie rozmowy kwalifikacyjnej lub nawet po uzyskaniu prawid艂owej odpowiedzi. Nic to, 偶e by艂a power userem Sublime Text.

Po drugie - w jej firmie w cz臋艣ci projekt贸w u偶ywano SVN zamiast Gita, a wszyscy pracownicy, korzystali z systemu kontroli wersji w PHPStormie, a nie w konsoli. Inne rzeczy, takie, jak kompilacja Sass czy Less, tak偶e by艂y robione przez IDE.

Dzie艅 zacz膮艂 si臋 od daily scrum, na kt贸rym pozna艂a kilkunastoosoobowy zesp贸艂. Zapami臋ta艂a podczas niego tylko imi臋 full stacka, od kt贸rego mia艂a otrzymywa膰 zadania i w razie trudno艣ci, prosi膰 go o pomoc.

Pierwszym zadaniem Ani w pracy, by艂o zrobienie animacji pasku post臋pu. Tutaj przera偶enie, bo nie robi艂a nigdy ani animacji, a przez d艂u偶szy czas, nie mog艂a zrozumie膰, jak dzia艂a projekt. Wordpress by艂 艣ci膮gany z Gita i nast臋pnie trafia艂 na dysk sieciowy, kt贸ry s艂u偶y艂 za podr臋czny serwer. Troch臋 r贸偶ni艂o si臋 to w stosunku do pracy w XAMPP. Na szcz臋艣cie, od frontend developera na pocz膮tku nie wymaga si臋 znajomo艣ci takich konfiguracji i kolega siedz膮cy obok, pom贸g艂 艣ci膮gn膮膰 i odpali膰 projekt. Konfiguracj膮 Sass zaj臋艂a si臋 sama.

Gdy Ania ju偶 dopyta艂a, jak znale藕膰 potrzebny plik i mog艂a go stylowa膰 w CSS, pojawi艂 si臋 kolejny problem - komputer, mimo tego, 偶e pot臋偶ny, dawa艂 bardzo du偶e op贸藕nienie od zapisania do zobaczenia efekt贸w w przegl膮darce. Sprawdzenie czasu kompilacji przez Compass watch --time pokaza艂o, 偶e plik najpierw jest automatycznie wysy艂any na serwer, a dopiero po 2 sekundach si臋 kompiluje. Nie by艂o to zbyt dziwne, poniewa偶 gotowy CSS liczy艂 ponad 15 000 wierszy kodu. Nie mniej, kosztowa艂o to troch臋 nerw贸w i pyta艅 w stylu "dlaczego to nie dzia艂a". Czasem trudno te偶 by艂o si臋 jej po艂apa膰, kt贸ry fragment kodu HTML jest generowany przez PHP, a kt贸ry mo偶na zmieni膰 w szablonie. Bardzo przyda艂o si臋 tutaj wyszukiwanie string贸w w ca艂ym projekcie.

Problemem by艂 te偶 rozw贸j szablonu na WP, poniewa偶 cz臋艣膰 plik贸w Ania musia艂a edytowa膰 w CSS, a cz臋艣膰 w Visual Composer. Nie mia艂a te偶 pewno艣ci, czy te zmiany s膮 widziane przez innych pracownik贸w, kt贸rzy pracowali przy tym samym szablonie. Na szcz臋艣cie zna艂a Gita i zatwierdzanie zmian nie stanowi艂o problemu. Zaskoczy艂a nawet koleg贸w z pracy tym, 偶e korzysta z konsoli.

Pierwszego dnia w pracy okaza艂o si臋 tak偶e, 偶e licz膮 si臋 umiej臋tno艣ci komunikacji. Ania dosta艂a na przyk艂ad zadanie, kt贸re wymaga艂o dodania do menu WP custom data-attributes. Musia艂a to przeanalizowa膰, porozmawia膰 o tym z backendowcem i dok艂adnie wyja艣ni膰 mu, o jaki efekt chodzi.

Co wi臋cej, du偶a cz臋艣膰 zada艅 polega艂a na wdra偶aniu gotowych rozwi膮za艅, takich, jak slidery w JS.

Podsumowuj膮c - praca w zespole, w niczym nie przypomina spokojnego rozwijania swoich projekt贸w. Najwi臋ksz膮 r贸偶nic膮, jest skala i skomplikowanie projektu - te czynniki sprawiaj膮, 偶e przez pierwsze dni, musimy si臋 wdra偶a膰 i tracimy sporo czasu na szukanie r贸偶nych rzeczy. W komentarzu opisz, jaki by艂 Tw贸j pierwszy dzie艅 w pracy dewa.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz