sobota, 16 grudnia 2023

馃獡Dlaczego w wielu firmach 藕le si臋 pracuje


Ostatnie kilka lat pracuje mi si臋 bardzo dobrze. Jak doradza艂 by艂y prezydent, zmieni艂em prac臋 (przesta艂em pracowa膰 w zawodzie), kredytu nie bra艂em. Z perspektywy czasu jednak zastanawiam si臋, co wp艂ywa艂o na to, 偶e jako m艂odemu pracownikowi pracowa艂o mi si臋 tak 藕le. Po za艂o偶eniu firmy w 2013 roku poczu艂em znaczn膮 popraw臋 jako艣ci tego, jak mi si臋 pracuje - po prostu zrezygnowa艂em z etatu. W tym artykule przedstawi臋 kilka powod贸w, dla kt贸rych praca w wielu firmach staje si臋 dla pracownika zaplanowan膮 (przez pracodawc臋) udr臋k膮. Jest to troch臋 tak jak ze szko艂膮. Szko艂a ma uczy膰 pos艂usze艅stwa i zabija膰 samodzielno艣膰, a wi臋kszo艣膰 etat贸w jest jej kontynuacj膮.

Brak przeszkolenia

Og贸lnopolska sie膰 aptek zatrudnia nowego pracownika. Z CV wynika 偶e nigdy nie pracowa艂 w aptece. Moim zdaniem, pierwsze kilka tygodni powinien on by膰 szkolony z obs艂ugi klienta, rozmieszczenia lek贸w w aptece. Tymczasem by艂em postawiony raczej w sytuacji - domy艣l si臋 co masz robi膰 i lepiej r贸b to dobrze. Ta sama sytuacja przewija艂a si臋 w kilku aptekach w kt贸rych pracowa艂em. W firmach IT te偶 by艂o podobnie, jednak na szcz臋艣cie takie sytuacje dotyka艂y ju偶 inne osoby. Troch臋 jak w tym memie - nie m贸w m艂odemu co ma robi膰, 艣miej si臋 偶e nie nic nie umie zrobi膰.
Tymczasem na zachodzie, dyrektor wytw贸rni Pathe przela艂 na konto oszust贸w 21 milion贸w dolar贸w i … wr贸ci艂 do pracy, poniewa偶 nie zosta艂 przeszkolony z takiej sytuacji i s膮d przyzna艂 mu racj臋.
Nie zapominajmy o tym, 偶e firma oczekuje 偶e si臋 nauczysz wszystkiego co potrzebne tylko przez to, 偶e jeste艣 w teamie kt贸ry zajmuje si臋 jakim艣 tematem. Tymczasem w moim odczuciu niemal ka偶da rzecz wymaga przeszkolenia albo wysi艂ku z naszej strony, aby nauczy膰 si臋 jej samemu. W przypadku niekt贸rych rzeczy jest to trudne, bo jakiego艣 specjalistycznego oprogramowania dost臋pnego tylko na komputerze firmowym, nie nauczysz si臋 w domu.

Oszcz臋dzanie na wszystkim

Pracowa艂em przez p贸艂tora roku w sklepie zielarskim. Biznes wygl膮da na przysz艂o艣ciowy, w 艣cis艂ym centrum sporego miasta, ludzie wal膮 drzwiami i oknami. W takiej sytuacji na miejscu szefa posiadaj膮cego jeszcze 2 takie same ju偶 dzia艂aj膮ce sklepy, postawi艂bym dwa stanowiska kasowe, zainwestowa艂bym w system komputerowy u艂atwiaj膮cy sprzeda偶, metkowanie towaru i zam贸wienia. W 2012 roku by艂y to 艂atwo dost臋pne technologie. Tymczasem co zasta艂em - metkowanie towaru przez wypisywanie cen d艂ugopisem na metkach, spisywanie towaru r臋cznie (co jest bardzo trudne przy na przyk艂ad 200 rodzajach zi贸艂 sypanych), brak terminala i wycena towaru na kalkulatorze. Powoduje to nie tylko braki w asortymencie, ale tak偶e znacznie d艂u偶szy czas spisywania towaru (system robi艂by to automatycznie na bazie ju偶 sprzedanych rzeczy), oraz gorsz膮 obs艂ug臋, bo pracownik zamiast obs艂ugiwa膰, to metkuje towar. Prowadzi to do zniech臋cenia, bo wykonujemy niepotrzebn膮, m臋cz膮c膮 prac臋.
W korpo zarabiaj膮cych dostajemy to samo - ci膮g艂e poprawianie podstawowych raport贸w, infrastruktura kt贸ra nie dzia艂a, procedury i s艂abo dzia艂aj膮cy sprz臋t. Jedna z firm w kt贸rych pracowa艂 m贸j znajomy, udost臋pnia艂a swoim konsultantom laptopy z najni偶szej p贸艂ki sklepowej, jeszcze z dyskami HDD. Wyobra藕 sobie, jaki ma to wp艂yw na wydajno艣膰 pracy i postrzeganie konsultanta przez klienta. Rozwi膮zaniem w moim odczuciu jest praca na w艂asnym sprz臋cie.
Du偶y polski bank - na 艣rodku open space le偶y gruby kabel o kt贸ry ka偶dy mo偶e si臋 potkn膮膰 (by艂 tam od zawsze), klimatyzacja hula a偶 mi艂o, na 300 os贸b jest jedna toaleta i jeden czajnik.
Moja znajoma pracowa艂a w firmie, gdzie po wod臋 trzeba by艂o chodzi膰 do m臋skiej toalety, a talerze my艂o si臋 myd艂em w p艂ynie, bo szefowa oszcz臋dza艂a na p艂ynie do mycia naczy艅.
Nie dziwi臋 si臋, 偶e ludzie tak ch臋tnie wyemigrowali na prac臋 zdaln膮.
Kolejny przyk艂ad - firma X, kt贸ra p艂aci ka偶demu najni偶sz膮 rynkow膮 stawk臋 i jest ca艂a obstawiona sprz臋tem z dofinansowa艅, pracuje na oprogramowaniu EAP. Takie oprogramowanie nie jest przeznaczone do tworzenia komercyjnego kodu i nie zawsze dobrze dzia艂a, no ale firma zaoszcz臋dzi艂a kilka st贸wek na 10 licencjach PHPStorm.

Brak procedur lub za du偶o procedur

Znajoma mia艂a kiedy艣 sytuacj臋, 偶e chcia艂a wr贸ci膰 si臋 do biura po 艂adowark臋, a panowa艂y wtedy obostrzenia Covidowe. Zadzwoni艂a wtedy do szefa aby powiadomi膰 go o wej艣ciu. Ten odpar艂 偶e nie mo偶e udzieli膰 samodzielnie takiego pozwolenia i wymagana jest zgoda bodaj偶e jeszcze dw贸ch innych os贸b. Po co tak pracowa膰? - domy艣lam si臋, 偶e jedynie w celu rozmywania odpowiedzialno艣ci.
Inny przyk艂ad - w niekt贸rych firmach kod na produkcj臋 mo偶na wdra偶a膰 kilka razy dziennie. W innych - kt贸re zajmuj膮 si臋 tym samym biznesem - ka偶da wgrywka na produkcje to ca艂y dzie艅 spotka艅 i procedur.
W firmach dochodzi cz臋sto do mojego ulubionego paradoksu. Z jednej strony wymuszaj膮 one na pracownikach prac臋 “zwinn膮”, robienie wszystkiego jak najszybciej, a z drugiej, ca艂y ten wysi艂ek jest zabijany przez nadmierne obwarowanie procedurami. Cz臋sto w firmach jest ogromny bajzel i aby dowiedzie膰 si臋 jednej rzeczy, trzeba si臋 o ni膮 zapyta膰 10 os贸b.
Wisienk膮 na torcie jest nadmierne skupianie si臋 na wymaganych bezsensownych procedurach - typu szkolenia BHP w firmie IT, a z drugiej, ca艂kowite pomijanie cyberbezpiecze艅stwa. Warto przeczyta膰 przynajmniej kilka artyku艂贸w o socjotechnice, bezpiecze艅stwie korzystania z generatywnego AI czy tego, co mo偶na publikowa膰 w internecie.
Wydaje mi si臋, 偶e ma艂e firmy zwracaj膮 za ma艂o uwagi na takie kwestie, jak alkohol w pracy czy bezpiecze艅stwo pracownik贸w.

Wymuszanie pracy na miejscu gdy mo偶na pracowa膰 zdalnie

Nowy trend w IT po Covidzie. Firmy uwielbiaj膮 utrudnia膰 swoim pracownikom 偶ycie i wymy艣la膰 najg艂upsze mo偶liwe powody do powrotu do biur. W jednej spotka艂em si臋 z opini膮, 偶e kto艣 musi by膰 w biurze, poniewa偶 mo偶e si臋 w nim pojawi膰 klient. Pewnie ma wy艂膮czon膮 obs艂ug臋 maili i nie powiadomi o tym nikogo. 艢wietnym rozwi膮zaniem jest te偶 rotacyjna praca z biura. Polega ona na tym, 偶e jedna osoba z teamu pracuje z pustego biura i ca艂y dzie艅 przeszkadza innym osobom z pozosta艂ych zespo艂贸w kt贸re te偶 musia艂y przyj艣膰, poniewa偶 kontaktuje si臋 ze swoim teamem.

Brak mo偶liwo艣ci zwr贸cenia si臋 o pomoc

W wi臋kszo艣ci firmy problemy s膮 zamiatane pod dywan. S膮 jakie艣 problemy w zespole - spoko, mo偶na to zg艂osi膰 do HR. Je艣li masz s艂ab膮 pozycj臋 w firmie, prawdopodobnie nic z tym nie zrobi膮. Je艣li jeste艣 postrzegany za dobrego pracownika, mo偶esz poprosi膰 o przeniesienie na inny projekt, ale prawdopodobnie jeste艣 bardziej potrzebny na obecnym.
W ma艂ych firmach jest 100 razy gorzej, poniewa偶 nowa osoba jest zawsze t膮 z艂膮, a pokrzywdzona - t膮 kt贸ra robi niepotrzebne awantury. Najgorzej jest w firmach gdzie pracujemy bezpo艣rednio z prze艂o偶onym, kt贸ry nam p艂aci.
Jedynym rozwi膮zaniem w moim odczuciu jest utrzymywanie dobrych stosunk贸w z innymi wsp贸艂pracownikami, dzi臋ki czemu b臋dziemy mogli oczekiwa膰 pomocy w przypadku gdy stanie si臋 co艣 z艂ego.
W niekt贸rych firmach spotka艂em si臋 te偶 z osobami, kt贸re celowo utrudniaj膮 prac臋 innym pracownikom. A to ukryj膮 jak膮艣 informacj臋, a to b臋d膮 rozwi膮zywa艂y jaki艣 prosty problem kilka dni. Firma nie mo偶e z tym nic zrobi膰, poniewa偶 takie osoby cz臋sto maj膮 za du偶o wiedzy o jakim艣 aspekcie funkcjonowania ich dzia艂alno艣ci i trudno b臋dzie ich wymieni膰.
Niekt贸re osoby te偶 nie nadaj膮 si臋 do pracy ale z innego powodu - maj膮 podej艣cie jak naukowiec, lubi膮 szuka膰 problem贸w w obecnych rozwi膮zaniach, ale niekoniecznie je rozwi膮zywa膰. Nie ma co si臋 denerwowa膰 na takie osoby, lepiej skupi膰 si臋 na tym, co my mo偶emy zrobi膰.

Podsumowuj膮c - je艣li kto艣 mia艂by zapyta膰 mnie, gdzie pracowa膰 by by艂o nam 艂atwiej, powiedzia艂bym 偶e w zagranicznym korpo. To nie jest tak 偶e s膮 one pozbawione problem贸w polskich firm, ale jednak pracuje si臋 tam nieco spokojniej i milej. Nast臋pnie - im mniejsza jest firma w jakiej pracujemy, tym gorzej. Praca w firmie to nie tylko samo wykonywanie obowi膮zk贸w, to te偶 znajomo艣膰 wszelkich biurowych polityk, zjednywania sobie innych os贸b i radzenia sobie z kolegami z pracy.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz