czwartek, 11 stycznia 2024

馃3 rodzaje nauki馃摎

Pierwszym rodzajem nauki jest uczenie si臋 nowych rzeczy. Przyswajamy wtedy now膮 wiedz臋 tak d艂ugo, a偶 zacznie si臋 nam wydawa膰, 偶e rozumiemy jaki艣 temat. W przypadku programowania mo偶emy przesta膰 si臋 uczy膰 na przyk艂ad wtedy, gdy widzimy, 偶e wykorzystujemy sprawnie pozyskan膮 wiedz臋 w praktyce.

Drugim rodzajem nauki jest powtarzanie materia艂u. Z czasem nasza pami臋膰 si臋 zaciera, wykorzystujemy jedynie te wiadomo艣ci, kt贸re si臋 sprawdzi艂y, a o innych, zapominamy. W programowaniu mo偶e prowadzi膰 to na przyk艂ad do niewykorzystywania niekt贸rych wydajnych, ale bardziej skomplikowanych konstrukcji. Gdy uczymy si臋 gry w szachy, zapami臋tujemy te zagrania, kt贸re wykorzystujemy cz臋艣ciej. Prawo Zipfa m贸wi, 偶e dane najcz臋艣ciej wyst臋puj膮ce s膮 mniej wa偶ne (mniej szczeg贸艂owe) i odwrotnie. 

Dobrze jest zatem regularnie od艣wie偶a膰 sobie wiedz臋. 

Trzecim rodzajem wiedzy jest pog艂臋bianie wiedzy kt贸r膮 poznali艣my w pierwszym kroku. Nie powtarzamy wtedy rzeczy, kt贸re ju偶 wiemy, ale zag艂臋biamy si臋 g艂臋boko w tematyk臋. Przyk艂adowo - nie uczymy si臋 prostego wykorzystywania jakiego艣 frameworka, ale zastanawiamy si臋 raczej, jakie wzorce projektowe s膮 u偶yte w jego poszczeg贸lnych elementach. Nie tylko u偶ywamy czego艣, ale te偶 zagl膮damy do 艣rodka. Nie bierzemy rzeczy za pewnik, tylko sprawdzamy. Zastanawiamy si臋, czemu niekt贸re rzeczy dzia艂aj膮 tak, a nie inaczej. Eksperymentujemy, dociekamy czemu jedna rzecz zadzia艂a艂a, a inna nie. Czasem zagl膮damy w takie miejsca, do kt贸rych zwyk艂y cz艂owiek nigdy by nie zajrza艂, na przyk艂ad analizujemy kod 藕r贸d艂owy jakiej艣 biblioteki, albo czytamy definicje wszystkich funkcji, kt贸re zawiera. Uczymy si臋 takich rzeczy o kt贸rych ka偶dy inny powie - to mi si臋 nigdy nie przyda.
Uwa偶am, 偶e taka forma nauki jest jedn膮 z najbardziej warto艣ciowych i czyni z nas ekspert贸w. 

Te trzy metody nauki powinny by膰 weryfikowane w 艣wiecie rzeczywistym, czyli wykorzystywane w praktyce.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz