艣roda, 17 stycznia 2024

Nie艣wiadome poznanie rozwi膮zania, czyli dlaczego ogl膮danie tutoriali bez praktyki mo偶e nie dawa膰 efekt贸w

 Ostatnio od czasu do czasu lubi臋 sobie odpali膰 kr贸tk膮 rund臋 gry Doom. Dla niewtajemniczonych - jest to jedna z pierwszych strzelanek, kt贸ra polega na przemierzaniu skomplikowanych map i strzelaniu do demon贸w. Gra sk艂ada si臋 z wielu map nast臋puj膮cych jedna po drugiej. Og贸lnie graczem nie jestem, gra jest skomplikowana i budzi niepok贸j.

Zamiast b艂膮dzi膰 po jej zakamarkach, czasem w艂膮cz臋 sobie tutorial opisuj膮cy jak najsprawniej przej艣膰 dan膮 map臋. Nie robi臋 tego bezpo艣rednio przed gr膮, raczej dla odpr臋偶enia gdy mam woln膮 chwil臋.

Ca艂y ten setting przypomina mi nauk臋 programowania - mamy w nim rzeczy nieznane i budz膮ce l臋k, niepok贸j, kt贸re najch臋tniej chcieliby艣my mie膰 ju偶 za sob膮. Teraz pytanie, czy warto ogl膮da膰 tutoriale przed dzia艂aniem?

Na podstawie w艂asnych do艣wiadcze艅 z gry zauwa偶y艂em 偶e nie. Ogl膮danie poziomu przed gr膮 nie powoduje wytworzenia powi膮za艅 mi臋dzy tym co robi臋, a tym co obejrza艂em. Przyk艂adowo - obejrza艂em kilka nagra艅 jak przej艣膰 etapy 1, 2, 3. Nast臋pnie gram jaki艣 czas p贸藕niej w te poziomy i nie widz臋 偶adnej poprawy w mojej grze. Nie zachodzi efekt - aha, w tym korytarzu mo偶e kry膰 si臋 demon x, a w tym jest sekret.

Co wi臋cej, z艂apa艂em si臋 na tym, 偶e ogl膮dam czasem film 1 o etapie 1. Po jakim艣 czasie przechodz臋 etap 1, zupe艂nie nie pami臋taj膮c o filmie. Jestem nie艣wiadomy znajomo艣ci rozwi膮zania. W艂膮czam znowu film 1 i wtedy dopiero 艂api臋 si臋 na my艣li - ale przecie偶 to jest film kt贸ry ogl膮da艂em przed gr膮 (pami臋tam z niego jakie艣 zwroty autora) i w kt贸ry gra艂em. Dopiero post factum zachodzi po艂膮czenie tych dw贸ch rzeczy - u艣wiadomienia sobie, 偶e ogl膮da艂em ten konkretny etap przed gr膮, nast臋pnie - efektu AHA - tutaj mog艂em zagra膰 inaczej i co gorsza, widzia艂em to podczas pierwszej projekcji. Jest to dziwne uczucie, bo zachodzi ono dopiero, gdy film obejrz臋 2 razy. Warto zauwa偶y膰 偶e gr臋 przechodz臋 pierwszy raz i nie mam mo偶liwo艣ci jej powtarzania raz po raz.

Mo偶na z tego wyci膮gn膮膰 wniosek, 偶e mo偶e zamiast podczas nauki programowania cisn膮膰 ca艂y czas tutoriale jeden po drugim, lepiej jest 艂膮czy膰 je z jakim艣 innym 藕r贸d艂em i wraca膰 do nich post factum. Je艣li zakodujemy jaki艣 problem i natrafimy potem na tutorial, w kt贸rym znajdziemy jego 艂atwe rozwi膮zanie i po艂膮czymy te dwa fakty, to prawdopodobnie ten film widzieli艣my ju偶 wcze艣niej, ale nie byli艣my 艣wiadomi tego, 偶e rozwi膮zuje on nasz problem.

Wydaje mi si臋 te偶 s艂uszne uog贸lnienie, 偶e nauka nie jest liniowa. Bardzo cz臋sto pocz膮tkowo nie potrafimy wykorzystywa膰 rozwi膮za艅 problem贸w, bo nie nabyli艣my umiej臋tno艣ci rozpoznawania problem贸w. Osoba do艣wiadczona potrafi skategoryzowa膰 sw贸j problem i dzi臋ki temu, znajdzie na nie rozwi膮zanie z pakietu dost臋pnych jej rozwi膮za艅. 

Wnioski 

1 - nauka bez praktyki mo偶e nic nie dawa膰

2 - retrospekcja jest kluczowa

3 - mo偶emy zna膰 rozwi膮zanie jakiego艣 problemu, ale by膰 tego nie艣wiadomi

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz